VGC laat leerlingen groeien met nieuwe educatief aanbod

De Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC) investeert dit schooljaar opnieuw in de ontwikkeling van een inspirerend educatief aanbod voor Nederlandstalige scholen in Brussel. Met een subsidie van maar liefst 349.266 euro worden 45 organisaties ondersteund bij het uitwerken van diverse educatieve activiteiten voor leerlingen.

Dit aanbod is speciaal ontworpen om de leeromgeving van leerlingen te verbreden en hen uit te dagen. Interactief en participatief leren staat centraal, waarbij creativiteit, verbeelding, en actieve betrokkenheid worden gestimuleerd. De educatieve aanbieders gaan zelf naar de scholen toe of ontvangen de leerlingen op hun eigen locaties. Zo brengt het aanbod zowel de de scholen naar buiten maar ook het artistieke, culturele, sportieve en historische Brussel naar binnen.

Scholen kunnen ook dit jaar rekenen op vertrouwde partners die een breed scala aan activiteiten aanbieden. Van bekende schoolvoorstellingen tot film- en muziekworkshops, er is voor elk wat wils.

En er zijn ook nieuwe initiatieven. Zo biedt het ABC-huis een gloednieuwe themastudio aan en neemt het leerlingen mee op een fascinerend architectuuratelier in BOZAR. MUS-E introduceert dit jaar een nieuw traject dat jongere en oudere generaties met elkaar verbindt en samenbrengt. Voor scholen die de schoonheid van de natuur willen ontdekken, is er in het Zoniënwoud een nieuw leerpad ontwikkeld dat de pracht van het bos en de kracht van taal combineert. Bovendien hebben Nederlandstalige secundaire scholen in Brussel opnieuw de mogelijkheid om deel te nemen aan diverse trajecten rond vooroordelen en discriminatie, aangeboden door school zonder racisme.

Met dit brede scala aan educatieve mogelijkheden zet de VGC in op cultuur- en burgerschapseducatie, STE(A)M, milieueducatie, kunsteducatie en sport.

Het volledige aanbod van educatieve activiteiten kan je nu ontdekken op onderwijsinbrussel.be. Scholen worden aangemoedigd om dit aanbod te verkennen en gebruik te maken van de vele mogelijkheden om hun leerlingen een verrijkende leerervaring te bieden.