Faciliteer en coördineer de samenwerking tussen scholen en externe (welzijns)organisaties
De VGC formuleert binnen haar beleidsdomein Onderwijs en Vorming antwoorden op de aanbevelingen van schoolteams in de vorm van concrete acties. Aanbevelingen die buiten de bevoegdheid van Onderwijs en Vorming vallen, geven we door aan de bevoegde overheden, beleidsdomeinen en instanties.
Welke aanbevelingen over samenwerkingen binnen het onderwijs kwamen naar voren in de Ronde van Brussel? En hoe werkt de VGC hieraan? Lees het hier:
- Samenwerking stimuleren en faciliteren
- Ondersteuningsaanbod van (welzijns)organisaties
- Crisisopvang en aanpak gedragsproblemen
Meer weten over de suggesties van de schoolteams? Lees het magazine van de Ronde van Brussel 2020 of bekijk het uitgebreide overzicht van de aanbevelingen.
In het magazine van de Ronde van Brussel 2024 lees je wat de VGC allemaal doet voor het Nederlandstalig onderwijs in Brussel. In het magazine van de Ronde van Brussel voor infrastructuur staat een overzicht van de nieuwe schoolgebouwen, renovatieprojecten en investeringen in schoolgebouwen.
Enkele acties in de kijker
Ondersteuning voor jongeren in een kwetsbare situatie
Dagbestedingsproject op boerderij Het Neerhof
MFC Kasterlinden
Project Connect
Samenwerking stimuleren en faciliteren
Aanbevelingen uit de Ronde van Brussel
Versterk de brugfunctie tussen ouders en (welzijns)organisaties door organisaties en brugfiguren in te schakelen op school, door informatie-uitwisseling tussen scholen en organisaties te verbeteren en door het aanbod van organisaties beter kenbaar te maken.
Ondersteuningsaanbod van (welzijns)organisaties
Aanbevelingen uit de Ronde van Brussel
Investeer in laagdrempelige, Nederlandstalige hulpverlening en samenwerking met (welzijns)organisaties voor leerlingen en gezinnen in de buurt van de school. Zoek ook naar een oplossing voor lange wachtlijsten bij deze organisaties.
Acties van Onderwijs en Vorming
- VGC geeft steun aan het project Connect dat ouders toeleidt naar welzijnsorganisaties
- Wij geven deze aanbevelingen door aan het beleidsdomein Welzijn, Gezondheid en Gezin van de VGC.
Crisisopvang en aanpak gedragsproblemen
Aanbevelingen uit de Ronde van Brussel
Zet in op ondersteuning, crisisopvang, snellere externe opvolging en begeleiding, structurele samenwerkingen en gerichte projecten. Zo krijgen leerkrachten de nodige hulp bij gedrags- en emotionele problemen van leerlingen.
Acties van Onderwijs en Vorming
- Oprichting van MFC Kasterlinden. De bedoeling is dat Kasterlinden de ondersteuning van leerlingen met gedrags- en emotionele problemen uitrolt naar andere Nederlandstalige scholen in Brussel.
- Ondersteuningsproject voor jongeren in een kwetsbare situatie
- Steun aan dagbestedingsproject Abrusco vzw op Het Neerhof
- Subsidies aan Abrusco vzw voor de begeleiding van de schoolloopbaan van jongeren
- Subsidies aan KANS vzw, het centraal meldpunt schooluitval in Brussel
- Project De Meander biedt sociale vaardigheidstraining voor leerlingen met gedragsproblemen
- Project PAika: kinderpsychiatrische consulten bij CLB en in VGC-onderwijsinstellingen
- Onderzoek naar de inrichting van gespecialiseerde schoolvervangende en -aanvullende dagopvang en experticecentrum
- VGC start met traumasensitieve coaching voor leerkrachten die lesgeven aan leerlingen met gedrags- en emotionele stoornissen
- Realiseren van een behandelaanbod in UZ Brussel voor leerlingen met een psychiatrische problematiek
- Project GEMS-UP van het Leersteuncentrum Kasterlinden voor leerlingen met gedrags- en emotionele moeilijkheden
- Project RailZ van BuSO Zaveldal voor leerlingen met ernstige gedragsproblemen
- Evaluatie van de Nederlandstalige dossiers voor de projectoproepen tegen schoolverzuim van Perspective.brussels en voorstel voor de verdeling van de middelen voor de periode 2021-2024